Scholenwerk

De scholenwerkgroep Heerhugowaard bestaat uit drie enthousiaste en zeer actieve leden. Zowel op het Basisonderwijs als op het Voortgezetonderwijs worden gastlessen gegeven.

Wilt u meer weten over onze activiteiten op de scholen,neemt u dan contact op per e-mail

Basisonderwijs

In groep acht van het basisonderwijs wordt in een ‘les’ van anderhalf uur iets verteld over het werk van Amnesty International

Aan de hand van de kaart van Europa en kleine foto's wordt het lot van vluchtelingen uitgelegd en de vluchtelingenstroom naar en in Europa in beeld gebracht.
In het daaropvolgende klassengesprek komen de redenen om te vluchten aan de orde en daarbij staat de schending van allerlei mensenrechten centraal. Zo worden leerlingen zich nog meer bewust van de noodzaak actie te voeren op een menswaardige manier.

Uiteraard gaan de kinderen zelf aan de slag. Met groot enthousiasme wordt de ene keer gewerkt aan een groetenkaart met tekening voor gewetensgevangenen, die hen wat betreft leeftijd of beroep, leraar of kinderarts, aanspreken. Als het even kan wordt de hele stapel kaarten met z’n allen gepost.

Een andere keer maken kinderen posters en collages

Tinie Smit en

Jaap de Fockert

geven uitleg

over mensenrechten

Een impressie van de werkstukken die de kinderen gemaakt hebben

tijdens de gastlessen op diverse basisscholen
in Heerhugowaard kunt u bekijken op de speciale pagina.

Klik hier om naar de pagina met werkstukken te gaan.

Donderdag 13 maart 2014 organiseerde onze werkgroep, in nauwe samenwerking met COOL Kunst en Cultuur in Heerhugowaard en met financiële ondersteuning van Stichting NUT heerhugowaard de theater voorstelling "Meisje van de Zee"uitgevoerd door Theatergroep TGCrash, speciaal voor leerlingen van groepen 7 en 8 van de basisscholen in Heerhugowaard en Obdam.

klik op onderstaande afbeeldingen om naar de betreffende website te gaan.

Voortgezet onderwijs

Op scholen van het voortgezet onderwijs kunnen ook gastlessen verzorgd worden. In de betrokken klassen krijgen de leerlingen wat informatie over Amnesty International. En zij bespreken groepsgewijs enkele mensenrechten uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Er wordt dikwijls gebruik gemaakt van videofilms en speciaal lesmateriaal.

Tinie Smit tijdens de gastles op FOCUS, 14 maart 2014

Elk jaar zijn leden van onze werkgroep op 10 december - de Internationale Dag van de Rechten van de Mens - aanwezig op alle Heerhugowaardse scholen van voortgezet onderwijs: de beide locaties van het Trinitas College, locatie Han Fortmann en locatie Johannes Bosco, het Huygens College, het Clusius College, het Horizoncollege en Focus. Zij vragen dan tijdens de lunchpauze aan de leerlingen of zij de dan lopende landelijke actie van Amnesty International willen ondersteunen via een actiekaart of petitielijst.

Op deze Internationale Dag van de Mensenrechten 2014 werd het startsein gegeven door

Burgemeester H. ter Heegde

Wethouder Onderwijs mevrouw C.A.J. van Diemen.

Na een korte maar inspirerende toespraak, waarbij leerlingen opgeroepen werd om gebruik te maken van de mensenrechten en onze democratische mogelijkheden uit te buiten, werden de eerste brieven geschreven.
De hele dag door schreven leerlingen van het Huygens College brieven.Alleen hier al werden 241 brieven met de hand geschreven.

Als bij een echte marathon werd de actie doorgegeven aan de andere scholen van het Voortgezet Onderwijs in Heerhugowaard.

Huygens College

Trinitas