Adoptiewerk

Adoptiewerk: toelichting.

Adoptiewerk houdt in dat er gedurende langere tijd op één bepaalde zaak gewerkt wordt. Dit bestaat uit het schrijven van (veel) brieven naar verschillende autoriteiten in een bepaald land met de vraag om verbetering te brengen in bepaalde misstanden en om mensenrechtenschendingen te voorkomen.
De werkgroep Heerhugowaard werkt op dit moment aan drie verschillende adoptie zaken.

Adoptiewerk: Israël en de Palestijnse gebieden.

Het betreft de zaak van twee Palestijnse gehuchten Hadidiya en Humsa op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever. De Palestijnse bewoners van deze gehuchten worden stelselmatig gepest en getreiterd door Israel. Hen worden de basisbehoeften onthouden. Ze krijgen geen aansluiting op schoon drinkwater, elektriciteit en dergelijke. Als ze een schuurtje bouwen wordt dat vrijwel meteen door Israël met veel geweld neergehaald en enpassant ook maar even een gebouwtje dat als huis dient.

nederzetting Humsa

Klik hier om naar de pagina adoptiewerk Israël te gaan.

Adoptiewerk: Iran.

Saman Naseem, een Iraanse Koerd is ter dood veroordeeld voor het deelnemen aan gewapende acties toen hij nog geen 18 was, tegen de overheid, waarbij een lid van de Revolutionaire Garde gedood werd. Zijn rechtszaak was grotendeels oneerlijk.

Eind januari jongstleden werd het doodvonnis tegen Saman Naseem vernietigd. Zijn straf werd omgezet naar een gevangenisstraf van vijf jaar voor ‘lidmaatschap van een groep die erop uit is de nationale veiligheid te verstoren’. Omdat hij zeker al vijf jaar vast zit zou hij nu op vrije voeten moeten zijn, wat helaas nog niet het geval is. Onze groep blijft voor hem werken.

Saman Naseem

Klik hier om naar de pagina adoptiewerk Iran te gaan.

Adoptiewerk: Bahrein.

De derde case gaat om twee tieners in Bahrein. Deze jongens werden in juli 2012 opgepakt tijdens anti regeringsdemonstraties in de hoofdstad al-Manama. Ze waren tien 15 jaar oud. Ze werden als volwassenen veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf. Voor hen vraagt Amnesty herziening van hun vonnis, en dat ze eerlijk berecht worden volgens het strafrecht voor jeugdigen.

Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad
02 oktober 1996

Jehad Sadeq Aziz Salman
08 feburari 1997

Klik hier om naar de pagina adoptiewerk Bahrein te gaan.

Adoptiewerk: Saoedi Arabië.

De vierde case betreft de Nigeriaans Suliamon Olufemi, die in Saoedi Arabië ter dood is veroordeeld. Hij was één van de honderden buitenlanders, afkomstig uit Somalië, Ghana en Nigeria, die bij een massale arrestiegolf in september 2002.

Suliamon Olufemi
20 april 1978

Klik hier om naar de pagina adoptiewerk Saoedi Arabië te gaan.

Adoptiewerk: vragen en/of actief worden?.

De werkgroep stelt deze stuk voor stuk schrijnende en mensonterende situaties aan de kaak bij de autoriteiten van de betreffende landen.
De tijdsbesteding per lid is slechts enkele uren per maand. Een paar keer per jaar wordt bij een van de leden thuis kort vergaderd, de meeste afstemming gebeurt via mail of telefoon.

Mocht u een paar uur per maand over hebben en wilt u zelf ook actief willen worden om deze mensenrechtenschendingen tegen te gaan, dan dan bent u uiteraard zeer welkom bij de subgroep Adoptiewerk. Stuurt u even een e-mail naar

en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op inlichtingen vragen verplicht u tot niets.