Adoptiewerk - Bahrein

Sinds augustus 2014 werkt de groep Heerhugowaard voor de zaak van de twee tieners Jehad Sadeq Aziz Salman en Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad in Bahrein.

adoptie_zaak

Informatie Bahrein

Voorbeeldbrief

Mocht u meer willen weten of ook actief willen worden bij subgroep Adoptiewerk dan bent u uiteraard zeer welkom. Stuurt u even een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Informatie adoptie zaak

Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad
02 oktober 1996

Jehad Sadeq Aziz Salman
08 feburari 1997

Jehad Sadeq Aziz Salman en Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad werden op 23 juli 2012 tijdens demonstraties tegen de overheid in Manama, de hoofdstad van Bahrein, gearresteerd. Zij waren toen 15 jaar oud.

De eerste twee dagen na hun arrestatie mochten de jongens geen contact hebben met hun families en advocaten. Bij hun verhoor was ook geen advocaat aanwezig. Beide jongens verklaarden later dat ze door de politie waren geslagen en waren gedwongen ‘verklaringen’ te ondertekenen. Ze werden onder meer aangeklaagd voor ‘het beramen van een moord’, ‘het in brand steken van een politie-auto’, ‘het gooien van Molotov-cocktails’, en ‘illegale samenscholing’.
Vanaf hun arrestatie werden de jongens gevangen gehouden in de Dry Dock Prison, een gevangenis voor volwassenen.

Hun proces begint op 16 oktober 2012, samen met een aantal volwassenen. Hun familie kreeg geen toestemming om het proces bij te wonen. Op 4 april 2013 zijn ze tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hun advocaat heeft al tijdens het eerste proces aangegeven dat er inconsistenties in de verklaringen waren van de getuigen à charge, waaronder politieagenten. De advocaat van de beide jongens tekende op 20 mei 2013 beroep aan tegen hun gevangenisstraf. Tijdens het de hoger beroep zitting werden geen getuigen à decharge gehoord.

Op 14 mei 2013 brak er een gevecht uit in de cel waar ook de jongens in zaten. Bewakers sloegen er op los, mogelijk is ook Jehad geslagen. Getuigen hiervan maakt dit wereldkundig en melden het via via aan mensenrechtenorganisaties en het Rode Kruis.
Veertien jonge mensen werden in eenzaamheid opgesloten als straf voor het gevecht. De gevangenis directie heeft de familie ingelicht dat ze tot nader order niet hoefden te komen.

Pas in juni 2013 was de familie weer in de gelegenheid om Jehad te bezoeken, zij het dat ze, in tegenstelling tot voorgaande keren, gescheiden waren door een glasplaat met een telefoon. Hij sprak daarbij niet over de dingen die hij in mei had meegemaakt.

Op 31 mei 2013 deelde de Openbaar Aanklager, mee dat het deze mensen geen kinderen waren, maar volwassenen, boven de leeftijd waarop ze verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden, op het moment dat ze hun misdaad begingen.

Op 29 september 2013 bevestigde het Hooggerechtshof hun straffen. Ook hier kreeg hun familie geen toestemming om de uitspraak bij te wonen.
Jehad Sadeq Aziz Salman en Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad werden overgebracht naar de Jaw-gevangenis Blok 3, een gevangenis voor volwassen.

Geografie en internationale betrekkingen

Het Koninkrijk Bahrein, met als hoofdstad Manama, is een archipel met 33 eilandjes, waarvan het grootste zo'n 55 km lang en 18 km breed is, en ligt in de Perzische Golf ten oosten van Saoedi-Arabië. Het hoofdeiland is door middel van de Koning Fahddijk verbonden met het vaste land van Saoedi-Arabië. Ten zuidoosten van Bahrein ligt het schiereiland Qatar. 200 Kilometer aan de overkant van de Golf ligt buurland Iran.
Bahrein - de naam betekent "twee zeeën" - werd ooit door de oude Sumeriërs gezien als een paradijselijk eiland waar de wijzen en dapperen naar toe werden gebracht om van het eeuwige leven te genieten.

Bahrein was een van de eerste landen in de Golfregio waar olie werd ontdekt en een raffinaderij werd gebouwd; het profiteerde dus eerder dan de meeste van zijn buurlanden van de olierijkdom. Het haalde echter nooit de productieniveaus van Koeweit of Saoedi-Arabië en zag zich genoodzaakt zijn economie te diversifiëren.
Het land behoort tot de Arabische Liga. Maar niet alleen dat, het koninkrijk is militair zeer belangrijk als standplaats en steunpunt van de Amerikaanse vijfde vloot in Perzische Golf. De hoofdstad Manama fungeert als centrum van de Amerikaanse marine.

Bevolking

Het land wordt sinds 1783 geregeerd door de al-Khalifa familie, leden van de Bani Utbah stam, die de Perzen verdreven. Vanaf 1861, toen een verdrag werd getekend met Groot-Brittannië, was Bahrein feitelijk een Brits protectoraat, totdat het in 1971 onafhankelijk werd. De koning vertegenwoordigt het hoogste gezag en leden van de soennitische koninklijke familie bezetten de belangrijkste politieke en militaire posten. Al lang zijn er in Bahrein spanningen tussen de soennieten en de sjiitische meerderheid. Bij tijd en wijle escaleerden deze in burgerlijke onrust.

Recente geschiedenis

In 2001 was er grote steun onder de Bahreinen voor voorstellen van de emir - nu de koning - om het land om te zetten in een constitutionele monarchie met een gekozen parlement en een onafhankelijke rechterlijke macht.

Voor het eerst in bijna 30 jaar werden in 2002 ook verkiezingen gehouden voor een 40 leden tellend parlement, de Raad van Afgevaardigden. Het nieuwgekozen orgaan telde een dozijn sjiitische volksvertegenwoordigers. In de jaren daarop genoot het land een grotere vrijheid van meningsuiting en waarnemers zeiden dat de mensenrechtensituatie was verbeterd.

Begin 2011 echter riep de regering de hulp in van het Saoedische leger om protest¬demonstraties neer te slaan. De demonstranten eisten meer inspraak in de regering en een einde aan wat de sjiïeten zien als systematische discriminatie bij banen en diensten.
Duizenden demonstranten verzamelden zich enkele dagen in het centrum van Manama, geïnspireerd door de volksopstanden die de leiders van Tunesië en Egypte ten val brachten. Bij botsingen met veiligheidstroepen vielen verschillende doden.

In maart 2012 vond een demonstratie van merendeels sjiitische burgers plaats met 100.000 deelnemers, maar de regering lijkt vooralsnog weinig toe te willen geven aan de eisen van de betogers; harde repressie volgde waarbij wederom talrijke doden gevallen zijn. Veel arrestaties volgden, waaronder veel jongeren, tussen 15 en 18 jaar (Bahrein heeft het VN verdrag “Rechten van het Kind” in 1992 geratificeerd, waardoor het voor Bahrein bindend is).
Ondanks het harde optreden bleef het ongenoegen onder de sjiieten sudderen, wat bij tijd en wijle uitmondde in antiregeringsprotesten. Het controversiële besluit om de Grand Prix van Bahrein in april 2012 door te laten gaan, gaf een verdere impuls aan protesten.

Analisten denken dat de heersende al-Khalifa familie - die de regering effectief controleert - verdeeld is over de beste manier om te reageren op de aandrang van de oppositie tot een meer zinvolle dialoog.
Premier sjeik Khalifa bin Salman al-Khalifa wordt beschouwd als een hardliner die terughoudend is om concessies te doen omdat dit de oppositieleiders alleen maar zal aanmoedigen om meer eisen te stellen.
Kroonprins Salman al-Khalifa daarentegen wordt gezien als gematigd en de oppositie is erop gebrand dat hij bij elke dialoog betrokken wordt. De kroonprins leek na het harde veiligheidsoptreden van 2011 op een zijspoor te zijn gezet, maar in maart 2013 werd hij door koning Hamad benoemd tot vice-premier, wat aanleiding gaf tot speculaties dat de koning bereid zou zijn om tegemoet te komen aan een aantal van de eisen van de oppositie.

De nationale dialoog echter, gestart in februari 2013, blijft vastzitten in een impasse.

Voorbeeldbrief

U kunt hier de Nederlandse vertaling van de brief bekijken.

De portokosten bedragen voor een brief tot 20 gram:

Groot Brittanië (ambassade): € 1,40 1x Internationaal
Bahrein: € 1,40 1x Internationaal

Een kopie van uw brief kunt u sturen aan de ambassade van Bahrein:

His Excellency Shaikh Fawaz bin Mohammed Al Khalifa
Embassy of the Kingdom of Bahrain
Belgrave Square 30
SW1X 8QB
Londen
UNITED KINGDOM

Fax: +44 20 7201 9183

Onderstaande brief kunt u ook hier downloaden in verschillende bestandsformaten

brief in Word tekstverwerker formaat (.doc)

brief in Ritch Text Format tekstverwerker (.rtf)

brief in platte tekst (txt).

King of Bahrain
Shaikh Hamad bin ‘Issa Al Khalifa
Office of His Majesty the King
P.O. Box 555
Rifa’a Palace
al-Manama
BAHRAIN

Heerhugowaard, datum

Your Majesty,

Please allow me to express my concern about

JEHAD SADEQ AZIZ SALMAN
and
EBRAHIM AHMED RADI AL-MOQDAD

These teenage boys were arrested on 23 July 2012 during an anti-government protest in Bilad al-Qadeem. Both were only 15 years old at the time.
Jehad Sadeq Aziz Salman and Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad are tried as adults despite being under the age of 18.
On 4 April 2013, they were sentenced to 10 years imprisonment. At this moment they are detained in Jaw prison, Bloc 6, south of capital Manama.

I urge you to quash the two boys’ convictions and order a retrial in a court that adheres to the principle that all children must be tried according to the rules of juvenile justice.

I also call on you to protect Jehad Sadeq Aziz Salman and Ebrahim Ahmed Radi al-Moqdad from torture and other ill-treatment, ensuring that their allegations of torture are independently investigated and that statements obtained through the use of torture or other ill-treatment should not be accepted in any court proceedings.

Thank you for your attention in this important matter.

Yours sincerely and respectfully,

(handtekening +