Scholenwerk

De scholenwerkgroep Heerhugowaard bestaat uit een aantal enthousiaste en zeer actieve leden. Zowel op het Basisonderwijs als op het Voortgezetonderwijs worden gastlessen gegeven.

Wilt u meer weten over onze activiteiten op de scholen,neemt u dan contact op per e-mail

Voortgezet onderwijs

Op scholen van het voortgezet onderwijs kunnen ook gastlessen verzorgd worden. In de betrokken klassen krijgen de leerlingen wat informatie over Amnesty International. En zij bespreken groepsgewijs enkele mensenrechten uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Er wordt dikwijls gebruik gemaakt van videofilms en speciaal lesmateriaal.

Elk jaar zijn leden van onze werkgroep op of rond 10 december - de Internationale Dag van de Rechten van de Mens - aanwezig op alle Heerhugowaardse scholen van voortgezet onderwijs: de beide locaties van het Trinitas College, locatie Han Fortmann en locatie Johannes Bosco, twee locaties van het Huygens College, het Clusius College, het Horizoncollege en Focus. Tijdens de lunchpauze wordt aan de leerlingen gevraagd of zij de lopende landelijke actie van Amnesty International willen ondersteunen via een actiekaart of petitielijst.

2016 vond deze actie plaats op 8 december, waarbij speciaal actie gevoerd werd voor de tien jarige alobino Annie Alfred. Haar leven loopt gevaar omdat zij als albine toverkracht zou bezitten. Die toverkracht zou verwerkt moeten worden in medicijnen.

Totaal werden er door maar liefst

leerlingen en ook docenten een handtekening gezet. Een geweldig resultaat!

In 2014 werd op deze Internationale Dag van de Mensenrechten het startsein gegeven door

Burgemeester H. ter Heegde

Wethouder Onderwijs mevrouw C.A.J. van Diemen.

Na een korte maar inspirerende toespraak, waarbij leerlingen opgeroepen werd om gebruik te maken van de mensenrechten en onze democratische mogelijkheden uit te buiten, werden de eerste brieven geschreven.
De hele dag door schreven leerlingen van het Huygens College brieven.Alleen hier al werden 241 brieven met de hand geschreven.

Als bij een echte marathon werd de actie doorgegeven aan de andere scholen van het Voortgezet Onderwijs in Heerhugowaard.

Huygens College

Trinitas