fotoalbum archief 2011

10 december 2011; Internationale Dag van de Mensenrechten

10 december: de dag dat in 1948 de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens werd aangenomen. Omdat deze dag dit jaar op een zaterdag valt werden verschillende acties gevoerd op vrijdag 9 december. Een dag volop activiteiten voor de leden van Amnesty International in Heerhugowaard.
Overdag op de scholen van het voortgezet onderwijs, 's avonds met een fakkelwake bij het NS-station, op de tafels van zo'n tien restaurants in Heerhugowaard. Op zaterdag 10 december stonden vrwijwilligers op het Raadhuisplein in Heerhugowaard en bij de supermarkten in Obdam. Overal werd enthousiast door scholieren en voorbijgangers een handtekening gezet op de petitielijsten. Een enorm aantal van 2967 handtekeningen, werd op de lijsten gezet, waarmee de autoriteiten in Egypte werd opgeroepen om de noodtoestand eindelijk na 30 jaar op te heffen.

Horizoncollege

Huygens College

Huygens College

Han Fortmann

Han Fortmann

Johannes Bosco

Clusius College

klik hier om de foto te vergroten

Egyptenaren verdiend een land zonder noodtoestand

29/30 oktober 2011: Boekenmarkt Winkelcentrum Middenwaard

Voor de vierde keer organiseerde onze groep een boekenmarkt in Winkelcentrum Middenwaard. Dankzij de medewerking van een heleboel vrijwilligers, Corio Nederland, medewerkers van Winkelcentrum Middenwaard, Bleeker Transport, Jamin, de PKN kerk te Heerhugowaard, de lokale media en natuurlijk iedereen die boeken heeft aangeboden, is deze boekenmarkt een enorm succes geworden.

Totaal werden veel meer dan 5.000 boeken aangeboden. Direct na ontvangst werden de boeken gesorteerd en gecategoriseerd in de opslag die beschikbaar is gesteld door de PKN kerk. De ruim 200 dozen werden vrijdag 28 oktober al in de vrachtwagen geladen en zaterdagochtend vroeg naar het winkelcentrum vervoerd. Inmiddels stonden daar de elf kramen al gereed. Ondanks dat het winkelcentrum om 09:00 uur open gaat, stonden om kwart over acht de eerste mensen al boeken uit te zoeken. Zondag avond waren er meer dan 2.500 boeken verkocht met een totale opbrengst van € 4.455. Een geweldig bedrag dat geheel ten goede komt aan het moeilijke werk van Amnesty International.

klik hier om de foto te vergroten

klik hier om de poster te vergroten
poster ontwerp:
Gerda Kooger

23 juni 2011: Jaarmarkt Obdam

Net als elk jaar ook deze keer weer een gezellige drukte op de jaarmarkt in Obdam. Natuurlijk waren ook de enthousiaste vrijwilligers van amnesty International van de partij. Er werd actie gevoerd voor drie schrijvers uit China. Een actie waar 480 mensen graag aan meewerkten en hun handtekening zetten op de actiekaarten. Onze hartelijke dank daarvoor.

4 juni 2011: Voorjaarsmarkt Stationsweg Heerhugowaard

Op de jaarlijkse markt op en rond de Stationsweg in Heerhugowaard, ontbrak de stand van Amnesty International ook dit keer niet. Er werd actie gevoerd tegen onrechtmatige huisuitzettingen van Roma. Diverse Amnesty producten verwisselden van eigenaar.

26 maart 2011: Boekenweekstand in Bibliotheek Kennemerwaard

Op de laatste dag van de Boekenweek 2011 werd door leden van Amnesty International in bibliotheek Kennemerwaard aandacht gevraagd voor de Chinese literatuurwetenschapper, dichter en menserechtenactivist Dr. LIU XIAOBO. Hij kreeg in 2010 de Nobelprijs voor de Vrede. Maar hij werd eerder voor de derde keer in zijn leven - eind 2008 - gearresteerd. Een jaar later werd hij veroordeeld tot 11 jaar gevangenisstraf vanwege zijn "aansporing tot ondermijning van de staat". na een proces dat slechts 2 uur duurde.

Amnesty International vraagt via o.a. een brief-actie aan de Chinese regering LIU XIAOBO onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.
Na de actie in onze bibliotheek konden wij 110 ondertekende brieven versturen.

5 maart 2011: Stand Middenwaard Internationale Vrouwendag

De stand van onze groep op zaterdag 5 maart stond helemaal in het teken van de Internationale Vrouwendag (8 maart). Er werd actie gevoerd voor de twee Mexicaanse vrouwen Valentina Rosendo Cantu en Ines Fernandez Ortegade. Zij werden verkracht door (Mexicaanse) militairen die daarvoor nooit zijn bestraft. Deze twee vrouwen blijven niet stilletjes wachten, maar eisen gerechtigheid.
Op deze stand werden totaal 636 actiekaarten ondertekend. Daarnaast werd ook actie gevoerd in Buurtcentrum De Horst, en stonden leden van Amnesty bij het gemeentehuis van Obdam op zaterdag 12 maart. Daarwerden ook nog eens bijna 500 handtekeningen verzameld. Bij elkaar hebben 1103 op deze wijze uiting geven hun sympathie en medeleven met Valentina Rosendo Cantu en Ines Fernandez Ortegade. Een geweldig resultaat!

De stand in winkelcentrum Middenwaard werd muzikaal opgeluisterd accordeon en gitaar muziek.

Valentina Rosendo Cantu en Ines Fernandez Ortega