Dijk en Waard

zuil: corten-staal
phoenix/engel figuur: brons

Onthulling

Op zaterdag 17 juni 1995 werd het Monument voor de Mensenrechten van de kunstenaar Ruud van de Wint op het Stationsplein te Heerhugowaard onthuld door burgemeester E. Vermeer.

klik hier om de foto te vergroten

Onder begeleiding van enkele muzikanten van de muziekschool "Dijk-en-Waard" en gezeten in een grote hijskraan trok de burgemeester een blauwe Amnesty-vlag weg van het monument: een corrosiebestendige corten-stalen zuil van ± 10 meter hoog met daarop een phoenix / engelfiguur van zo’n 100 cm, met op de plaats van het hart een rood-pulserend licht.

klik hier om de foto te vergroten

Aan de voet van de zuil een bronzen plakkaat met daarop de eerste regel van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens:

ALLE MENSEN ZIJN VRIJ EN GELIJKWAARDIG

klik hier om de foto te vergroten

Vooraf aan de onthulling ging een Manifestatie over Mensenrechten in de Nederlands Hervormde kerk aan de Middenweg 168. Aan deze Manifestatie werd medewerking verleend door een bestuurslid van Amnesty International Nederland, en de voorzitter van Vluchtelingenwerk, een Purmerendse Amnesty-cabaretgroep, een Irakese muzikant, een scholieren-toneelgroep van het Han Fortmann-college, enkele winnaars van de muzikale wedstrijd "De Grote Prijs" , vele scholieren van de 5 Heerhugowaardse Middelbare Scholen, die met tekeningen en werkstukken hun visie gaven op mensenrechten.

Geschiedenis

De aanvraag voor het monument voor mensenrechten kwam op 11 maart 1991 binnen bij het Heerhugowaardse College van Burgemeester & Wethouders ondertekend door 4 plaatselijke mensenrechtenorganisaties:.

- Werkgroep Amnesty International Heerhugowaard,

- Vereniging Hergebruik Voor Ontwikkelingswerk,

- Werkgroep Heerhugowaard tegen Apartheid.

- Heerhugowaard tegen Fascisme en Racisme.

Het gevraagde beeld mocht niet alleen een verfraaiing van de Heerhugowaardse gemeente zijn, maar moest ook een bepaalde boodschap uitdragen.

Begin juni 1991 werd de 4 organisaties meegedeeld dat de gemeente in principe bereid was in het kader van toekomstige kunsttoepassingen een opdracht voor een monument te verstrekken. Het provinciale bestuur was bereid het budget van de gemeente Heerhugowaard met 50% te verhogen.

In maart 1993 vindt er een gesprek plaats tussen de initiatiefnemers, de opdrachtgever en andere belanghebbenden zoals de gemeentelijke afdeling Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, de afdeling Welzijn, de architect van het naburige Palazzo-gebouw.

Vervolgens werd aan 46 professionele beeldende kunstenaars uit Noord-Holland gevraagd een eigentijdse (drie-dimensionale)interpretatie te geven op het thema Mensenrechten.
Elf kunstenaars reageerden positief op dit verzoek. Uiteindelijk werd aan 3 van hen gevraagd een uitgewerkt ontwerp te maken. Op 18 mei 1994 presenteerden deze 3 kunstenaars hun ontwerp aan de voltallige commissie.

De commissie vond het ontwerp van Ruud van de Wint uit Den Helder het meest "spannend" en het best beantwoorden aan de verwachtingen. Vooral het pulserende rode licht in de hartstreek van de engel/phoenix op de hoge pilaar sprak het beste aan.

Nadat enige problemen bij de diverse bronsgieterijen en bij de energievoorziening waren opgelost, werd uiteindelijk op donderdag 7 december 1995 het echte bronzen beeld geplaatst op de roestkleurige zuil op het Stationsplein van Heerhugowaard.