februari 2020 2

februari 2020 1

februari 2020 2

Amnesty International en Internationale Vrouwendag

8 maart is al jarenlang dé dag waarop vrouwen (en mannen!) opkomen voor gelijke rechten. Het zal u niet verbazen, dat Amnesty ook al jaren deze dag uitkiest om aandacht te vragen voor de onderdrukking van vrouwen in vele delen van de wereld.

Dit jaar wordt er een handtekeningenactie gehouden voor de 22-jarige Iraanse Saba Kordafshari. Ze werd tot 24 jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat ze actie voerde tegen de verplichte hoofddoek.

Om een bekentenis af te dwingen, dreigde de politie haar moeder te arresteren. Saba kreeg een zak over haar hoofd waarna ze de stem van haar moeder in de kamer naast haar hoorde. Daarop ‘bekende’ ze dat ze een strafbaar feit heeft begaan en kreeg 24 jaar gevangenisstraf.
Saba Kordafshari strijdt voor het recht om zelf te bepalen wat je draagt. Door het niet dragen van een hoofddoek strafbaar te stellen, worden vrouwen in Iran gediscrimineerd. Wetten die de hoofddoek verplichten, zijn in strijd met het recht op vrije meningsuiting en het recht op gelijke rechten voor iedereen.

Bij de kerkdienst van 8 maart in de PKN-kerk krijgt u weer de gelegenheid om de petitie te ondertekenen, waarin we de Iraanse autoriteiten oproepen Saba onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.
Vanwege internationale vrouwendag hebben we ook kaartjes die u zelf kunt sturen naar iemand die u bewondert. Zo kunt u iemand in het zonnetje zetten en laten weten dat u aan haar denkt.

februari 2020 1

AMNESTY INTERNATIONAL ZOEKT COLLECTANTEN

Wordt u dit jaar óók een van de 13 duizend collectanten die de straat opgaan om geld in te zamelen voor Amnesty International? De jaarlijkse collecteweek van Amnesty vindt plaats van

9 en 14 maart 2020

Amnesty-collectanten gaan met veel plezier langs de deuren, én met succes. Vorig jaar haalden zij ruim € 1,2 miljoen euro op. Amnesty zoekt in Heerhugowaard Obdam en Hensbroek nog vrijwilligers die een paar uur willen collecteren.

Waarom collecteren?

Amnesty International komt op voor de slachtoffers van mensenrechtenschendingen, waar ook ter wereld. De opbrengst van de collecte wordt gebruikt om het werk voor deze mensen voort te kunnen zetten. Want Amnesty wil altijd en overal kunnen zeggen wat ze vindt. Tegen welke autoriteit of machthebber dan ook. Daarom neemt de organisatie voor onderzoek en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte voor Amnesty van onschatbare waarde.

Met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen voor mensen als de Syrische Sarah Mardini en de Ier Seán Binder. Zij worden valselijk beschuldigd van spionage, mensensmokkel en lidmaatschap van een criminele organisatie. De aanklachten volgden nadat de twee als vrijwilligers op het Griekse eiland Lesbos vluchtelingen uit zee redden. Als Mardini en Binder schuldig worden bevonden, kunnen ze 25 jaar gevangenisstraf krijgen.

Wie wil meehelpen bij deze collecte kan bellen met 020-5352111 of neemt u contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wilt u meer weten over het werk van Amnesty International, dan kunt u contact opnemen met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

laatst bijgewerkt 31-03-2020

CBF-goedgekeurd