maart 2018

januari 2018

maart 2018

€ 5164 voor Amnesty International

De collecte van Amnesty International, die van 11 tot en met 17 maart 2018 plaatsvond in de gemeenten Heerhugowaard en Koggenland, heeft € 5164 opgebracht. 61 vrijwilligers collecteerden voor de mensenrechtenorganisatie.

De organisatie dankt alle vrijwilligers voor hun geweldige inzet en de inwoners van genoemde gemeenten voor hun financiële steun.

Opbrengst van onschatbare waarde

Amnesty is een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde.

Het belang van de collecte

Met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Bijvoorbeeld om mensen die alleen maar gevangenzitten omdat ze kritiek hadden op hun regering vrij te krijgen. Mensen als Azam Farmonov uit Oezbekistan. De mensenrechtenverdediger kwam in oktober 2017 vrij, nadat hij bijna twaalf jaar had vastgezeten en volgens zijn vonnis nog drie jaar cel te gaan had. Tijdens zijn detentie werd Farmonov gemarteld, toch weigerde hij te bekennen dat hij zich schuldig had gemaakt aan afpersing – een verzonnen aanklacht. Amnesty voerde actie voor Farmonovs vrijlating.

januari 2018

Film NO PLACE FOR A REBEL in Filmhuis Cinecentrum 31

Op vrijdagavond 16 februari wordt in Filmhuis Cinecentrum 31, Bickerstraat 31, 1701 ED Heerhugowaard, de indrukwekkende en aangrijpende film No Place for a Rebel vertoond. Deze film is in premiere gegaan tijdens het Movies that Matter festival maart 2017.

De Noord-Oegandese Opono Opondo werd op zijn tiende ontvoerd door het Lord’s Resistance Army van Joseph Kony. Zestien jaar lang werd hij gedwongen te vechten in het guerrillaleger van Kony, dat bekend staat om zijn gruwelijke manieren van plunderen, moorden en verkrachten.
De film volgt Opondo, die inmiddels 26 is, vanaf het moment dat hij ontsnapt is uit de bush.

Wij zijn zeer vereerd dat de makers van de film Maartje Wegdam en Ariadne Asimakopoulos op deze avond aanwezig zullen zijn.

Deze avond is een samenwerking tussen Filmhuis Cinecentrum 31 en de werkgroep Heerhugowaard e.o. van Amnesty International.

Filmhuis Cinecentrum 31, Bickerstraat 31, 1701 ED Heerhugowaard.
Café open om 19.30 uur, aanvang film 20.00 uur.

De toegangsprijs is slechts € 6,=.

Kaarten kunt u reserveren bij het filmhuis, via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .