november 2018 - 2

januari 2018

november 2018 - 2

WRITE FOR RIGHTS in Heerhugowaard

Schrijven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Met deze simpele maar uiterst doeltreffende actie begon Amnesty 57 jaar geleden. Iedereen kan er aan meedoen en het werkt!
Op 10 december bestoken we wereldwijd- van Algerije tot Zwitserland en van Alblasserdam tot Zevenaar- autoriteiten die de mensenrechten aan hun laars lappen met stapels brieven. Zo`n bombardement aan brieven maakt indruk en dwingt wetshandhavers mensen eerlijker te behandelen. Want niemand wil te boek staan als onderdrukker, folteraar of tiran.

In Nederland staan tijdens de "Write for Rights" acht mensen centraal. Voor hen schrijven we brieven aan de autoriteiten- dat kan een koning, president, minister of het hoofd van de politie zijn. We vragen hen snel maatregelen te nemen: een gewetensgevangene vrij te laten, daders van marteling te berechten of discriminatie te stoppen.

En we schrijven ook groeten aan de slachtoffers van mensenrechtenschendingen zelf. Voor hen is morele steun enorm belangrijk. Te weten dat ze niet worden vergeten en dat er zelfs mensen over de hele wereld met ze meeleven en voor hen opkomen, geeft ze de kracht om vol te houden.

Iedereen kan meedoen: op papier brieven schrijven, een voorbedrukte brief ondertekenen, een groet schrijven op een lege kaart...

Vanaf vrijdag 30 november tot en met maandag 10 december zal de werkgroep Amnesty International in de bibliotheek van Heerhugowaard aanwezig zijn. We maken gebruik van de mogelijkheden die de bibliotheek ons biedt. De bibliotheek is te vinden bij het gemeentehuis van Heerhugowaard aan de Parelhof 1.

De Burgemeester van Heerhugowaard zal ook gaan schrijven voor deze actie. De Bibliotheek is open van Maandag t/m Vrijdag van 10.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Wilt u meer weten over het werk van Amnesty International, dan kunt u contact opnemen met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

november 2018 - 1

WRITE FOR RIGHTS in Obdam

10 December, de Internationale Dag van de Mensenrechten hebt U de gelegenheid in de grote zaal van de Brink van 14.00 t/m 17.00 uur en in de Bibliotheek van 13.00 t/m 17.00 uur te schrijven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Met deze simpele maar uiterst doeltreffende actie begon Amnesty 57 jaar geleden. Iedereen kan er aan meedoen en het werkt!

Van de “werkgroep Amnesty Obdam/Hensbroek” zullen mensen aanwezig zijn om Uw vragen te beantwoorden en U zo nodig te helpen bij het schrijven of handtekening te zetten.

oktober 2018

Schrijfactie Amnesty International voor Joaquim Costa Zangui

Joaquim is jongerenlid van een kleine oppositiepartij in Angola. Op 12 augustus 2018 werd hij ontvoerd door twee onbekende mannen. Het is niet bekend waar hij is.

Opgepakt en verdwenen

Joaquim Costa Zangui, ook wel bekend als Lutambi, is schoolleraar en studeert rechten. Hij is ook zeer actief in de gemeenschap van Massaque, een stad in de provincie Luanda aan de noordkust van Angola. De dag voor zijn verdwijning organiseerde hij de verkiezingen voor een nieuwe voorzitter van een commissie die de belangen behartigt van de inwoners van Massaque. Hij zou zelf ook plaatsnemen in de commissie.
Naar alle waarschijnlijkheid hebben de Angolese autoriteiten iets te maken met zijn verdwijning. Oppositieleden en dissidenten zijn in Angola vaak het doelwit van arrestaties en verdwijningen.

Waarom juist deze actie?

Heel vaak voeren wij met Amnesty International actie voor mensen in landen van Oost-Europa, het Midden-Oosten en Azië. Helaas zijn dat niet de enige gebieden waar mensenrechten geschonden worden. Over Angola horen we in het dagelijkse nieuws zelden iets. Maar degenen die in dit land opkomen voor hun rechten moeten niet vergeten worden. Daarom is het goed om deze keer voor Joaquim actie te voeren, en daarmee tegelijkertijd de regering van Angola erop te wijzen, dat er ruimte moet zijn voor oppositie en dissidenten.
Wij vragen u dan ook in de kerkdienst van 7 of 21 oktober uw handtekening te zetten onder de brief die wij aan de regering van Angola gaan opsturen. Hartelijk dank namens Joaquim.

maart 2018

€ 5164 voor Amnesty International

De collecte van Amnesty International, die van 11 tot en met 17 maart 2018 plaatsvond in de gemeenten Heerhugowaard en Koggenland, heeft € 5164 opgebracht. 61 vrijwilligers collecteerden voor de mensenrechtenorganisatie.

De organisatie dankt alle vrijwilligers voor hun geweldige inzet en de inwoners van genoemde gemeenten voor hun financiële steun.

Opbrengst van onschatbare waarde

Amnesty is een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde.

Het belang van de collecte

Met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Bijvoorbeeld om mensen die alleen maar gevangenzitten omdat ze kritiek hadden op hun regering vrij te krijgen. Mensen als Azam Farmonov uit Oezbekistan. De mensenrechtenverdediger kwam in oktober 2017 vrij, nadat hij bijna twaalf jaar had vastgezeten en volgens zijn vonnis nog drie jaar cel te gaan had. Tijdens zijn detentie werd Farmonov gemarteld, toch weigerde hij te bekennen dat hij zich schuldig had gemaakt aan afpersing – een verzonnen aanklacht. Amnesty voerde actie voor Farmonovs vrijlating.

januari 2018

Film NO PLACE FOR A REBEL in Filmhuis Cinecentrum 31

Op vrijdagavond 16 februari wordt in Filmhuis Cinecentrum 31, Bickerstraat 31, 1701 ED Heerhugowaard, de indrukwekkende en aangrijpende film No Place for a Rebel vertoond. Deze film is in premiere gegaan tijdens het Movies that Matter festival maart 2017.

De Noord-Oegandese Opono Opondo werd op zijn tiende ontvoerd door het Lord’s Resistance Army van Joseph Kony. Zestien jaar lang werd hij gedwongen te vechten in het guerrillaleger van Kony, dat bekend staat om zijn gruwelijke manieren van plunderen, moorden en verkrachten.
De film volgt Opondo, die inmiddels 26 is, vanaf het moment dat hij ontsnapt is uit de bush.

Wij zijn zeer vereerd dat de makers van de film Maartje Wegdam en Ariadne Asimakopoulos op deze avond aanwezig zullen zijn.

Deze avond is een samenwerking tussen Filmhuis Cinecentrum 31 en de werkgroep Heerhugowaard e.o. van Amnesty International.

Filmhuis Cinecentrum 31, Bickerstraat 31, 1701 ED Heerhugowaard.
Café open om 19.30 uur, aanvang film 20.00 uur.

De toegangsprijs is slechts € 6,=.

Kaarten kunt u reserveren bij het filmhuis, via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .